Calorieën per dag

Om goed te kunnen functioneren hebben mensen een aantal calorieën per dag nodig

Dit aantal is afhankelijk van je bewegingspatroon. Topsporters zullen dus meer calorieën moeten eten op een dag dan mensen die de hele dag achter een bureau werken. Aantal calorieën per dag nodig om in leven te blijven. Iedereen heeft een aantal calorieën per dag nodig. Het grootste aantal calorieën dat je per dag opneemt zijn nodig om je lichaam gezond en in leven te houden. Denk hierbij aan je hart dat moet blijven kloppen, ademhaling, je spijsvertering. Om alles op gang te houden is een bepaald aantal calorieën verijsd. Het aantal calorieën dat hiervoor nodig is wordt ook wel je BMR genoemd en kan je heel eenvoudig berekenen met onderstaande formule:
Voor mannen: 66 + (13.7x je gewicht in kilo?s)+ (5x je lengte in cm)? (6.8x je leeftijd in jaren)
Voor vrouwen: 655 + (9.6x je gewicht in kilo?s)+ (1.8x je lengte in cm)- (4.7x je leeftijd in jaren)
Het getal dat je hiermee uitkomt heb je dus nodig om je lichaam goed te laten functioneren.

Extra calorieën per dag nodig bij sport en beweging

Naast je BMR heb je ook nog calorieën nodig voor de beweging die je per dag hebt. Zoals het wandelen of fietsen naar je werk, maar ook voor tv kijken, naar de keuken lopen, tv kijken, typen op je computer, ? Voor al deze dingen heb je een bepaald aantal calorieën nodig. Dit kan je ook eenvoudig berekenen.
Neem je BMR en vermenigvuldig dit met ?
1.2 als je weinig of geen beweging hebt per dag zoals bij een kantoorbaan.
1.375 als je licht actief bent of 1-3 keer per week gaat sporten.
1.55 als je gemiddeld actief bent of 3-5 keer per week gaat sporten
1.725 als je zwaar actief bent of 6-7 keer per week gaat sporten.
1.9 als je dagelijks hard traint en een actieve baan hebt.Het getal dat je nu uitkomt heb je per dag nodig om op gewicht te blijven.